Het belang van leegte in je agenda.

De zomerperiode loopt op zijn laatste benen… Nog even en we worden allemaal weer ondergedompeld in de vastgelopen agenda’s en te krappe deadlines. Ons lichaam zal dan weer veel stress te verduren krijgen. Onze drang naar meer evenwicht of minder stress, zal weer de kop opsteken. Zelfs de Grieken en Romeinen streefden al naar een zo groot mogelijke ‘onaangedaanheid’ waarbij de ziel van een individu zoveel mogelijk in rust was en zich niet beroeren door alles wat er om hem heen gebeurde. Ja hoor, toen waren er ook al perioden van grote maatschappelijke onrust.

Onze maatschappij schrijft ons voor dat we niets mogen missen. En zelfs op een ontluisterende manier! Veertig percent van de mensen onder 35 jaar is bang dat ze de verkeerde beslissing nemen over hoe ze hun tijd besteden. Hun agenda staat dan ook vol, overvol met allerhande feestjes, leuke bezienswaardigheden, must-do activiteiten, … en daar lopen nog allerhande onvoorziene omstandigheden tussen. Word hen gevraagd om ergens aanwezig te zijn, kunnen ze geen “neen” zeggen dus hollen maar. En zo stijgt de druk alleen maar.

Natuurlijk hoe minder vrije tijd, hoe groter de druk om die schaarse tijd zo goed mogelijk te besteden. En dus lopen ze constant indrukken te verwerken en dingen bij te leren. Er wordt een enorm beroep gedaan op onze hersenen en ons aandachtssysteem. En dat gaat niet zonder gevolgen. Hoofdpijn, sufheid, moeheid, moedeloos, gebrek aan perspectief, … noem maar op. Nochtans is de oplossing simpel en heb je ze steeds in eigen handen.

Hou momenten vrij en “leeg”. Plan eens even niets, of neen, beter nog, plan eens even een avond alleen voor jezelf.

Hoe staat het met jou agenda?
Maak een dagschema. De uren dat je werkt zet je in blauw. De uren reistijd in het rood. De uren huishouden in het groen. De uren dat je slaapt zwart. Hoeveel uren “wit” blijven er nog over? Hoe ga je dit invullen? Doe dit voor alle dagen van de week.
Hoeveel uren “wit” zijn er per week? We hebben 52 weken in een jaar waarvan gemiddeld 4 weken met een volledig andere tijdsindeling; dit maakt 48 weken. Hoeveel uren “wit” heb je per jaar? Dit is je tijd om zelf in te vullen; besteed je tijd dus goed.