Stress te lijf met aandacht

Mindfulness-Training-Aankondiging

Het geven van een belangrijke presentatie of het voeren van een moeilijk gesprek kan bij velen van ons stress triggeren. In dergelijke situaties, die we al dan niet als “bedreigend” ervaren, helpt stress ons om tot de gepaste actie over te gaan. Tal van onderzoeken hebben uitgewezen dat een gezonde portie stress erbij hoort en ons in staat stelt om met uitdagingen om te gaan.

De problemen ontstaan echter wanneer stress chronisch wordt. Vaak ontstaan ‘bedreigende’ situaties in ons hoofd, in de vorm van normen en oordelen over doodgewone, dagdagelijkse zaken. Denk maar aan:

  • kinderen die ’s ochtends niet willen meewerken,
  • files op weg naar het werk of op weg naar een belangrijke afspraak,
  • de zoveelste zinloze vergadering, die irritante collega op het werk,
  • het aanschuiven aan de kassa,
  • de zoveelste miscommunicatie met je collega, vrienden of partner,
  • de combinatie werk – gezin – hobby’s – sociale contacten,

… de lijst is eindeloos.

Opbouw-stressVaak maken we ons daarbij zorgen over wat er nog te gebeuren staat of malen en klagen we over voorbije gebeurtenissen waardoor de oude stress opnieuw wordt geactiveerd.

Zonder dat we er ons bewust van zijn, bouwt stress zich zo op gedurende de dag.

Tip: Ga voor jezelf na welke situaties jou doorheen de dag stress bezorgen.

 

Toch kan elk van ons hier iets aan doen!

Door de trein van je dagdagelijkse bezigheden op tijd en stond een halt toe te roepen en even aandacht te geven aan je gedachten, je emoties en je lichamelijke gewaarwordingen. Zo merk je -toenemende- stress sneller op en doorbreek je de automatische stressopbouw.

Tip: Bouw voor jezelf drie vaste momenten in waarin je gedurende drie minuten aandacht geeft aan jezelf. 

  1. Tijdens de eerste minuut (+ – 11 ademhalingen) ga je bewust ademen en laat je de drukte achter je.
  2. Vervolgens ga je gedurende één minuut je volledige aandacht geven aan je gedachten, je emoties en lichamelijke sensaties op dat ene moment.
  3. In de laatste minuut laat je de gedachten, emoties en lichamelijke sensaties die je hebt waargenomen voor wat ze zijn en richt je je aandacht opnieuw op je ademhaling.

Aandacht-Ademhaling-Stress-HuisVoorVeerkracht

 

Veerle Dedobbeleer
Copyright Huis voor Veerkracht


Meer weten over hoe stress te lijf gaan met aandacht ? Schrijf je dan in voor één van onze mindfulness trainingen.